Ngauman Bear

Sayang Bear Terkini

NETWORKED BLOGS

Bear Archive

Perjalanan Bear

Loading...
4/20/2010
Akhirnya ptg cam ni la baru leh tgk blog ku..windu blog akuuuuu..

Ok...nk smbung cite psal kampung g...windu kat kg xhabis g ni...Sori la kalo korang bosan tp aku xbosan nk cite pasal kampung aku..

Dulu aku study kat segamat,kawan2 aku suke mengendeng baring kat katil tiap kali jelajah bilik aku. Dah la katil aku kat bawah(double decker) so memg jadi port dak2 la bile dorg dtg lepak...xsuke tau...bacin kang bantal aku..huhuhu...Even aku marah tapi dorang reti bahasa plak kan.

Paling aku suke, dorang selalu puji bantal aku gebuuuu... ^_^

Soalan : apsl bantal ko gebu n lembut gile baring ni..kalah bantal VONO

Jawapan: sbb aku gebu...hahaha..

Ok, tu bukan jawapannya. Jawapan yg tepat adalah kerana bantal aku diperbuat dari kabu asli yg gugur dari pokok ok.. nenek aku yg buat khas tuk cucu kesayangan dia (cousin2 ku jgn menyeringai plak tengok statement aku ni...nenek kita syg sume cucu2 dia la)

Soalan lagi: Pokok kabu tu macam mane ek aida??

Jawapan: tulah ko..duk KL jgn kata pokok kabu, silap2 pokok kelapa pn ko xkenal..ko pernah tgk pokok taugeh x??? (asnwer yg agak kurg di ajo la kan)

kawan aku pn jawab, taugeh mane ade pokok...nasib dia jwb cam tu. kalo dia kata pernah tengok or taugeh ade pokok ke, pelempang aku kasi. Wat malu kaum pmpn je...huhuh

Cam ni lah pokok kabu tu...(kamera aku cenonet je..so xleh nk close up 1 pokok sbb pokok kabu ni tinggi gile.. Kalo mata korang awas atau dalam erti kata lain xrabun/ xjuling, buah kabu tu macam kelawar tido kat ranting/dahan2 pokok...Kalo tgk malam2 seram seh, dh mcam pokok dalam cite Penunggu Gunung Raya tu..

Buah kabu ni bukan leh dipetik tp kene tunggu dia gugur menyembah bumi baru lah kita leh kutip...

Macam ni lah rupa buah kabu tu.. Kalo jumpe len kali xdelah korang jakun g makan buah kabu ni. Actually bukan senang nk dapatkan kabu yg gebu & lembut. Tapi nk daptkan tido yg berkualiti kene la berusaha sikit kan..


1- korang kene la melalui titi maut sebatang ni tuk ke seberang sungai...

seram x titi ni.. Aku penah jatuh ok ke dalam sungai ni.Ni pn sungai tgh cetek so kalo jatuh pn setakat paras pinggang...sbb byk selut..

2- korang kene kutip plak biji2 kabu tu kat bawah pokok...

3-dah tu korang kene la kopek kulit dia and asingkan dari tangkai dalam and biji2 yg melekat kat kabu tu...
macam ni kabu belum kering and kembang lagi...

So korang kene plak la asingkan kabu dari hati dia tu..hati tu nenek aku pggil la..Actually dalam kabu ni ade tangkai yg kita kene asingkan. Biji2 dalam kabu tu punyalah banyak...
Macam ulat pun ade kan..

Sebelum masukkan kabu2 ni dalam bantal adalah baik kalo korang jemur kat panas smpai dia kembang semangkuk..pastu dah kembang baru la masukkan dalam sarung..Dah siap leh la tido dgn nyenyaknya...

v

v

v

v

v

v

v

v

v

v

Cam my nephew ni..tido di mana2 je...
Selamat tidoooo...eh skrg xleh la tido....malam kang yaaaa..

(",)

2 Sayang Bear:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said... Reply To This Comment

arwah opah aku dulu pon buat untuk aku...
tapi skang xder dah...
huhuhuhuhu...

Aida a.k.a Beardot said... Reply To This Comment

senja: ko buat lah sendiri....

Post a Comment

bear for me