Ngauman Bear

Sayang Bear Terkini

NETWORKED BLOGS

Bear Archive

Perjalanan Bear

Loading...
4/08/2010
Ingat ikan je boleh 3 rasa..sambal belacan resepi mak I pun 3 rasa tau.

Tapi sebab mak kat kampung jage ayah masuk wad & jauh di shah alam ni so kene la berdikari....(sob sob sob...sgt sedih ok). Tapi jgn bimbang ayah masuk wad sebab dokter tu nak wat pemeriksaan rapi kat ayah je. Doakan lah ayah xde pape ya...amin

Berbalik kepada sambal belacan 3 rasa ni. Semalam lepas balik keje tibe2 tekak rasa nk makan tomyam dengan sambal belacan 3 rasa (resepi mak) dan telur dadar.Kat kedai boleh je dapat tp xsama feel la kalo kite buat sendiri (poyo rajin je)

So dengan kerajinan pergi kedai mencari bahan2 tuk masak.

Bahan2 nya sgt mudah dan ringkas ya....

1-cili merah + cili padi
2- of coz la belacan ..kata nak buat sambal belacan
3-sedikit gula
4- pelam masak yg kuning lagi lazat...yummmy..

Senang je nk dapat kan bhan2 ni.

Cara2 nya:

1- goreng bahan2 yg pertama dan ke2 tu...1 rumah I bau belacan.Aik tibe2 plak bahasakan diri I..wat everlah...

2- setelah tu kite tumbuk la bahan yg telah di goreng..make sure korg goreng jgn smpai hangit..pahit nanti.Kalo goreng belacan pun leh hangit nmpak sgt jarang kedapur.

hahaha..siap amik gambar tu xtahan. Buat gelak hubby aku je bile dia tahu aku amik gambar tengah tumbuk belacan..Ok ok..next step

3- Kite kupas la pelam masak yg di beli tadi tapi pelam ni I xbeli, memg dh ade dalam fridge. Dah kupas tu cincang2 dia...

hah, jadi lah cam ni,halus2 ya supaya senang kite tumbuk nanti.Letak banyak2 lagi sedap. Tapi pelam ni ade sebiji je, so I xmasuk sume coz separuh buat sambal separuh masuk mulut... ^_^

Wah, xsabo dah nak makan ni...yummy

4- last skali dah siap tu masukan la sedikit gula supaya dia xlah tawar rebeh je kan...tapi kalo guna pelam tu dh manis xpyah la letak gula. Senang kata ikut suka lidah korg lah nk rasa cam ne pun.

hah..dah siap dah sambal belacan 3 rasa (pedas, masam & manis)...

Aku letak dalam tupperwear supaya kalo xhabis leh letak dalam peti ais. Len kali leh makan g ngan nasi. G pun umah bujang kan mane la banyak pinggan. Hehehe

Dah siap tu ape lagi jom la kite makan... tuk final touch korg leh la letak limau nipis tuk rasa masam2 dia..sedapnya. Sambal belacan 3 rasa @ sambal belacan pelam ni adalah kegemaran I & abg long I yg tiap kali balik kampung mesti nk pekena sambal belacan ni.

Tapi warna sambal belacan ni cam pelik sikit sebab warna belacan yang beli kat kedai tu hitam xcantik macam belacan homemade kat kg I.

Pape pun kite mam dulu ya.....(",)

13 Sayang Bear:

Melissa Mjb said... Reply To This Comment

mak aih. cm sedap jek. kene try nih.

be@r-d0t said... Reply To This Comment

hahaha..aku rasa biasa je kot..cuma tambah pelam..heheh

tapi try la wat..feveret aku ni..lebih2 lagi kalo mak aku yg wat (",)

Nur Adawiyah said... Reply To This Comment

tertelan air liur cek. haha okay, kena try :) thnks fr tha info.ade resepi menarik lagi, bgla tahu :)

be@r-d0t said... Reply To This Comment

hehehe..ok2..

org utara upanya ya...nanti ade lagi resepi pelik cek masuk kat dalam ni n tag hang noo... (",)

shida , ank mawi . said... Reply To This Comment

haiihhh , terlliurrr nie tgok ! hee .

be@r-d0t said... Reply To This Comment

syida: ape g, buat la tuk mak adik...mesti mak adik teruja n terharu..tp make sure mak syida suke la belacan pelam ni..hehehe

Jemari Seni said... Reply To This Comment

Kecur ayaq liuq tgk sambal belacan tu...bak mai sesudu dua hehhehe..

be@r-d0t said... Reply To This Comment

jemari seni: jgn kata sesudu..sebesen pun cek leh bagi kalo nak...hehehe

shida , ank mawi . said... Reply To This Comment

shida xreti wat la akk ! hee . reti kacau jewk ;D

be@r-d0t said... Reply To This Comment

syida: akak pun bukan la reti sgt..yg mudah dan senang je akak reti. Kalo feveret baru betol2 blajo..hehehe

zirconia said... Reply To This Comment

wah kecur air liur nie..hehe

be@r-d0t said... Reply To This Comment

zirconia: jgn menjejes dah la ya...hehehe

Bai said... Reply To This Comment

pergh! sedapppppp

Post a Comment

bear for me